tisdag 29 januari 2013

Usch, så pinsamt

Baksidan med att bli lycklig när jag handlar billigt har jag skrivit om tidigare. Jag blir vansinnigt arg när någon försöker att lura upp mig, oavsett hur många kronor eller ören det rör sig om.

När jag handlade på Ica igår så roade jag mig som vanligt med att öva huvudräkning när jag la upp mina varor på bandet. När killen i kassan sedan sa slutsumman så diffade den med ca 15 kr vilket gjorde att jag surade till.

Jag hade missat att de två paketen Philadelphiaost kostade 30 kr (inte 20 kr) men högg på apelsinerna för 19,90 kr som skulle kosta 15,00 kr. Killen i kassan blev villrådig och skylde på datorn i kassan men visste inte hur man korrigerade samtidigt som kön bakom mig växte.

-"Ge mig bara 5 kronor så fixar det sig", sa jag men det gick inte. Jag har själv slängt fram en femma när krångliga pensionärer har klagat framför mig i kön och då blivit kallad (med rätta) för Östermalsbrat.

-"Kalla hit butikschefen", beordrade jag. Chefen kom och kunde konstatera att man behövde betala med Ica-kort (som jag har men inte hade med mig) men lugnade mig med att jag fick dem för 15 kr ändå.

Jag lämnade butikerna med rodnande kinder och det kändes mycket pinsamt! Allt detta för 5 kr. Heder dock för Ica som hanterade situationen så bra.

Kvitto från Ica
Jag brukar göra min egen frityrsmet men den blir aldrig samma som på restaurang så jag tänkte prova originalet från Kina (eller långt-bort-producerat som mina miljövänner kallar det). Det blev kanonbra men nu ska jag lära mig hur jag själv gör Tempura-mix.

Levnadsomkostnad (LOK) är beräknad fr.o.m 2012-09-10 och är just nu 38,56 kr per dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar