lördag 26 januari 2013

Respekt

Nu har vi passerat den fattigaste dagen på året, den 24 januari. Jag vet att många av er som tittar in på min blogg gör det för att pengarna inte räcker till. Jag handlar ju billigt för att jag blir glad av det och inte för de pengar som jag sparar.

Det vore förmätet av mig att säga att jag förstår hur det är att tvingas prioritera mellan mat, mediciner och barnaktiviteter men jag kan ge min respekt till er som kämpar med att få ekonomin att gå ihop. Ibland undrar jag om jag hade känt samma (eller större) lycka om jag var tvungen att köpa billigt.

Vi behöver inte gå många generationer tillbaka när majoriteten av befolkningen fick kämpa hårt för att få mat för dagen och kläder på kroppen. Det är lätt att glömma att vi alla är lyckligt lottade som lever här och nu. Detta är dock inte givet och kan förändras snabbt om vi inte förstår att vi inte kan förbruka mer av naturen än vad som naturen själv skapar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar