fredag 5 oktober 2012

Moderna tider, nej tack!

Varning för långt och gnälligt inlägg om ny teknik.

Gick till Daglivs för att köpa 3 saker: hamburgerkött, kyckling och potatis men för att få kycklingen för 29,98 kr var man tvungen och skanna själv. Jag har gjort det (motvilligt) flera gånger på IKEA och jag såg senast att att de hade byggt om för dessa nymodigheter så ok.

Hamburgerkött var slut men i ombyggnadsröran plockade jag ihop en påse potatis och hittade kycklingen. Siktade mot de nya snabbkassorna och fastnade på hur man skannar en påse potatis. Ropade och fick snabbt hjälp av flicka #1. Jag fick veta att man måste själv väga den, skriva ut en streckkodsetikett och skanna igen.

Kycklingen ville kassan ha 69,90 kr för så det blev ett nytt rop på hjälp. Den snälla flickan #2 sa att för det priset måste man skanna själv. Vad tror du jag håller på med blev det naturliga svaret men fick tillbaka att jag måste självskanna (!) och behövde hämta ut en slags skan-pistol vid ingången.

Är du registrerad frågade flickan #3? Ja, jag är medlem i Coop, försökte jag med, men det räckte inte utan jag måste vara medlem i just denna butik för att det skulle fungera. Hon fick mitt körkort och medlemskort och efter lite pappersarbete kunde flicka #4 visa mig hur jag skulle dra mitt kort, hämtade ut min pistol och skanna min kyckling.

Först ville inte pistolen läsa streckkoden, sedan hade jag plötsligt köpt flera paket kyckling men efter några knapptryckningar och nya omskanningar blev det rätt. Nu skulle pistolen tillbaka där jag hämtade den och sedan bar det väg till ytterligare ett ställe där jag skulle dra mitt betalkort.

Vid det här laget hade min stackars kyckling börjat att bli mjuk och när jag med en suck tittade på min fint egenutskrivna etikett på potatispåsen såg jag att kilopriset var 7,95 kr (isf 3,98 kr) så jag ropade jag på flicka #5 som informerade mig om att allt var ok eftersom man bara kunde se rabatten på kvittot.

Jag jobbar med IT och gillar ny teknik men jag (och min kyckling) var ganska svettiga när vi kom ut ur butiken. Undrar om det är så här man säljer in ny teknik till tant Agda men om några år när jag läser detta blogginlägg så kommer jag kanske skratta eftersom alla då går och handlar med en sådan där köp-pistol...


En stort beröm till alla unga flickor som så tålmodigt hjälpte alla oss omoderna gamla kunder!

Levnadsomkostnad (LOK) är beräknad fr.o.m 2012-09-10 och är just nu 86,48 kr per dag.

2 kommentarer:

  1. Haha ja det kan vara krångligt att använda pistolerna ibland. Dessutom måste man också skanna kvittot i en dold liten lucka på en stolpe när allt är klart för att ens få komma därifrån!

    SvaraRadera
  2. Oj då. Jag som tänkte försöka köpa Falukorv på alldeles egen hand idag. Tur att de har så trevliga tjejer på Daglivs...

    SvaraRadera