lördag 13 april 2013

Fläskfilé i ugn

Här kommer det utlovade receptet på min baconinlindade fläskfilé som jag fyller med smörstekt äpple och lök till en kostnad av ca 30 kr. När jag startade bloggen hade jag som ambition att skapa en receptsamling med god, billig och enkel mat men det tog för mycket tid. I framtiden kommer det dock flera recept här.
 
Börja med att skära av spetsbiten på fläskfilén. Den kan du t ex skära i bitar och fritera. Redan nu kan man se om den kommer att bli saftig genom att titta på det insprängda fettet.
 
 
Skala och tärna ett äpple i ganska stora bitar. Hacka en halv lök och blanda med äppelbitarna och lite socker. Stek blandningen med mycket smör tills äppelbitarna har blivit mjuka och fått en fin gul färg.
 


Skär ett djupt snitt längs med fläskfilen och krydda med citronpeppar och salt (eller dina egna favoritkryddor). Massera in kryddorna på alla sidor.

 
Bryn köttet på hög värme i en stekpanna med mycket smör. Var noga med att undersidan får en knaprig yta och fin färg eftersom den sidan kommer att ligga ock gotta sig i smöret när fläskfilen kommer in i ugnen.
 

Fyll snittet med de smörstekta äppelbitarna och löken. Linda in fläskfilén med bacon och lägg den i en eldfast form. Pensla på smöret som har blivit över från stekpanna och stick in en ugnstermometer. Blanda ihop en marinad med olivolja, äppelmos (gärna egengjord) och kinesisk soja. Pensla på marinaden och ställ in formen i ugnen på 225 grader.

Fläskfilen innan marineringen

Ta en bärs (eller ett glas vin) tills innertemperaturen blir exakt 61,7 grader ;). Själv glömde jag bort den och körde upp den till 72 grader *suck* men jag hoppas du lyckas bättre (eller skippa ölen och tag ett alkoholfritt alternativ).


Nedan har du tabell över innertemperaturer och resultat:
  • 55 grader: Blodig
  • 60 grader: Rosa
  • 65 grader: Torr
  • 70+ grader: Som på bilden nedan
Ös den och låt den vila och svalna så att fläskfilén suger upp skyn.


Du som tycker att det var mycket smör och fett från bacon kan jag lugna med att fettet hamnar i botten på formen och kan slängas, återvinnas eller lämnas in för destruktion på närmaste sopstation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar